دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

 بالا بردن کیفیت سوخت‌های فسیلی با دانش ایرانی

پژوهشگران ایرانی موفق به اختراع دستگاهی شدند که می‌تواند میزان «گوگرد و مرکاپتان » در نفتا ، میعانات گازی ، گازوئیل و بنزین را کاهش دهد و باعث بالارفتن کیفیت و سبب کاهش آلودگی هوا شود.
کد خبر : 123346

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، گروهی از پژوهشگران ایرانی موفق به طراحی و ساخت دستگاه جذب گوگرد از سوخت با استفاده از نانو کاتالیست شدند و برای این اختراع، مدال طلای مسابقات اختراعات جهانی 2016 کانادا را دریافت کردند. همچنین بهنام رحمانلو ، محمد تقی رستمی و فردین ویسی به عنوان سرمایه‌گذار در این پروژه تیم تحقیقاتی را حمایت کردند.


«بهنام رحمانلو» مدیر تیم پژوهشگران و مخترع این دستگاه در خصوص اختراع خود گفت: در دهه‌های اخیر وجود آلاینده‌های مختلف زیست محیطی که سبب آلودگی‌های فراوان آب و هوا شده، موجب نگرانی و توجه جامعه جهانی به کاهش آلاینده‌های ناشی از سوخت‌های فسیلی شده است که یکی از مهمترین آلاینده‌ها وجود ترکیبات گوگرد در گازهای خروجی احتراق خودروها است.
وی افزود: تاکنون تلاش‌های زیادی برای خارج کردن «گوگرد و مرکاپتان» از سوخت‌ها شده است اما در فرایند سنتی، معمولا این روند در دمای بالا انجام می‌شود که علاوه بر هزینه زیاد، خطر انفجار را نیز به همراه دارد.


«رحمانلو» افزود: « دستگاه و نانو کاتالیست» جدید می‌تواند بر اساس جذب«گوگرد»، میزان «گوگرد و مرکاپتان» را کاهش دهد و از جمله مزایای این دستگاه، می‌توان به کاهش آلاینده‌های زیست محیطی، کم کردن مراحل تولید با تولید مستقیم یک محصول، پایین آوردن هزینه اشاره کرد و مهمترین خاصیت این روش، استفاده آن در دمای محیط است.
طراح و مخترع « دستگاه و نانو کاتالیست» همچنین خبر از ساخت پایلوت صنعتی این دستگاه در آینده ای نزدیک را داد.
این دستگاه و نانو کاتالیست در مسابقات جهانی 2016 اختراعات کانادا، موفق به دریافت مدال طلا شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته